آشنایی با وسواس فکری و دو روش بسیار موثر در درمان آن

وسواس فکری یک اختلال در سلامت روان است؛ که فرد افکار متفاوتی را تجربه می‌کند این افکار وی را وادار به انجام برخی اقدامات مزاحمت آمیز می‌کند.

در طول یک سال مشخص تقریباً ۱٪ از بزرگسالان در ایالات متحده دچار وسواس فکری تشخیص داده شده‌اند. مردان اغلب علائم وسواس فکری را در دوران کودکی نشان می‌دهند، اما زنان در بزرگسالی.

تحقیقات نشان داده است در دوران شیوع ویروس کرونا استرس ناشی از کرونا و در نتیجه وسواس فکری بیشتر گریبان‌گیر افراد شده است.

اختلال وسواس فکری

وسواس غالباً نتیجه‌ای ترسناک را در پی دارد، مانند صدمه به خود یا دیگران یا رفتارهای غیراخلاقی. به عنوان مثال، ممکن است فردی مبتلا به وسواس فکری است دچار این نگرانی باشد که به دلیل بی احتیاطی و ناخواسته باعث آتش سوزی در خانه خود شود.

فرد عادی در زمان مقابله با آتش سوزی، قبل از خروج از خانه تمام محل‌های خروجی خانه خود را بررسی کند تا خطر بروز آتش سوزی را کاهش دهد. ولی فرد دارای وسواس در انجام دادن این کار مضطرب بوده و احتمال انجام دادن چنین کاری از این فرد بسیار پایین است.

علائم و نشانه‌ها:

افرادی که مبتلا به وسواس فکری هستند علائم مختلفی دارند که این علائم می‌تواند در تمام جنبه های زندگی مانند کار، مدرسه و روابط شخصی باعث ایجاد مداخله شود. این علائم رایج عبارت است از:

• از آلودگی و میکروب‌ها ترس دارند
  • افکار پرخاشگری نسبت به دیگران یا خود دارند
  • شسشتشوی بیش از حد دست یا وسایل منزل
  • باید کارها به ترتیب انجام شود
  • بررسی دوباره، مثل بررسی قفل بودن ماشین یا خاموش بودن اجاق گاز

تمرین درمان وسواس فکری

وسواس فکری احتمال دارد به طور قطعی درمان نشود، اما می‌توان به کنترل علائم کمک کرد تا وسواس فکری بر زندگی روزمره شما تسلط پیدا نکند.  بسته به شدت این بیماری، درمان آن برای برخی از افراد احتمالاً طولانی مدت بوده و نیاز به زمان بیشتری باشد.

دو درمان اصلی برای وسواس فکری وجود دارد که بر حسب شرایط هر فرد یک یا هر دو آن توصیه می‌شود:

۱-روان درمانی

۲-داروها

۱-روان درمانی وسواس فکری

این نوع معالجه، درمان رفتاری است که برای بسیاری از افراد مبتلا به آن نتیجه بخش است. فرد وسواس همیشه در معرض افکاری مثل کثیفی و… قرار می‌گیرد که با استفاده از این روش درمانی، می‌توانید در مقابل افکار و تمایلات ناخواسته اجباری، بایستید.

فکر نکنید که با یک بار تمرین درمان وسواس فکری می‌توانید از شر آن خلاص شوید بلکه باید در طول مدت زمان آن را تمرین کنید. زمانی که مدیریت وسواس فکری خود را یاد بگیرید از زندگی با کیفیت برخوردار خواهید شد.

۲-داروها

روش دوم درمان وسواس فکری استفاده از داروها است که داروهای روان‌پزشکی می‌توانند برای کنترل کردن وسواس و اجبارهای این بیماری کمک کند.

معمولاً در ابتدا داروهای ضد افسردگی برای افراد تجویز می‌شود. این داروها مورد تائید سازمان غذا و دارو و دیگر سازمان‌ها در ایالات متحده است. این داروها عبارت‌اند از:

• کلومیپرامین (آنافرانیل) برای بزرگسالان و کودکان ۱۰ سال به بالا
  • فلوکستین (Prozac) برای بزرگسالان و کودکان ۷ سال به بالا
  • فلووکسامین برای بزرگسالان و کودکان ۸ سال به بالا
  • پاروکستین (Paxil، Pexeva) فقط برای بزرگسالان
  • سرترالین (Zoloft) برای بزرگسالان و کودکان ۶ سال به بالا

درمان وسواس فکری

وسواس-فکری

وسواس یک بیماری مزمن است که احتمالاً همیشه بخشی از زندگی شما باشد. شما می‌توانید برای ساختن برنامه درمانی کارهایی را برای خود انجام دهید:

تمرین کنید

به کمک متخصص بهداشت روان خود با مهارت‌ها و تکنیک‌های مختلف علائم وسواس فکری را در خود مدیریت کنید؛ و البته که این تکنیک‌ها را به صورت مرتب تکرار کنید.

مصرف دارو طبق دستورات

بعد از مدتی مصرف دارو احساس خوبی به شما دست خواهد داد و در مقابل وسوسه‌ها مقاومت خواهید کرد. به یاد داشته باشید که از استفاده آن صرف نظر نکنید.

اگر در طول درمان، مصرف دارو را متوقف کنید علائم وسواس فکری دوباره به سمت شما باز خواهد گشت.

توجه به علائم هشدار دهنده

احتمالاً شما و یا پزشکتان موردهایی را شناسایی کرده که می‌تواند علائم وسواس فکری را در شما تحریک کند. یک برنامه در حین درمان تنظیم کنید تا اگر علائم به سمت شما بازگشت بدانید که چه کاری باید انجام بدید.

اگر تغییراتی در احساس و علائم را یافتید ابتدا با پزشک خود تماس حاصل فرمایید.

حتی اگر احساس خوبی دارید و فکر می‌کنید که بهتر شده اید، در مقابل هر وسوسه‌ای که به شما می‌گوید از داروهای خود صرف نظر کنید، مقاومت کنید.

وسواس فکری احتمال دارد در هر فردی باشد. جنسیت و بزرگ و کوچک نمی شناسد. این اختلالات فکری یک نوع بیماری است. بنابراین باید این بیماری را حل کنید.

تنها کسی که می تواند این بیماری را حل کند خود شما هستید. باید تلاش کرده و با عزم راسخ برای حل آن بکوشید. روش‌های درمانی مختلفی نیز وجود که می توان از آن‌ها بهره مند شد. به یاد داشته باشید قبل از هر گونه راه‌های درمان با پزشک مشورت کنید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.Required fields are marked *