همه چیز درباره افسردگی و علائم آن

ناراحتی و نارضایتی‌هایی که گاهی در موقعیت‌های مختلف زندگی با آن مواجه می‌شویم لزوما به معنی افسردگی نیست. اختلال افسردگی کمی پیچیده‌تر است و اغلب با علائمی همراه است که مشخص کننده این مسئله است که آیا به این بیماری دچار هستیم و یا خیر.

تعیین اینکه علائمی که با آن‌ها مواجه هستید در نتیجه افسردگی است یا خیر؛ توسط یک روانشناس خوب در اصفهان قابل تشخیص است و این مسئله می‌تواند یک قدم در مسیر بهبودی و سلامتی شما باشد.

افسردگی چیست؟

افسردگی یک نوع اختلال خلقی است که شامل احساساتی مثل غم، از دست دادن و عصبانیت می‌شود و امکان دارد بروز آن‌ها باعث ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره افراد شود.

همه افراد اختلال افسردگی را به یک شکل تجربه نمی‌کنند؛ ممکن است برای برخی تداخل در کارهای روزانه شود که این باعث از دست رفتن زمان و کاهش بهره وری افراد می‌شود.

ابتدا لازم است درک کنید که احساس ضعف یک مسئله طبیعی در زندگی همه افراد است و اتفاقات غم انگیز برای همه مردم رخ می‌دهد.

افسردگی شدید یک بیماری جدی است که نیاز به درمان دارد، بی توجهی به فرایند درمانی باعث تشدید علائم و وخامت حال بیمار می‌شود.

یک روانشناس خوب در اصفهان به شما کمک خواهد کرد تا در صورت بروز علائم این بیماری روند درمان را آغاز کنید و یا حتی در صورت نیاز شما را به یک روانپزشک معرفی خواهد کرد.

علائم افسردگی را بشناسید

افسردگی شدید با علائم مختلفی ظاهر می‌شود. برخی از علائم آن در روحیه و برخی از آن‌ها در سلامت جسمی شما تاثیر می‌گذارد.

علائم افسردگی شدید در مردان، زنان و حتی کودکان متفاوت است.

علائم افسردگی

نشانه‌های افسردگی در مردان

تغییر خلق و خو: عصبانیت، تحریک پذیری، اضطراب و بیقراری

تغییرات عاطفی: حس پوچ بودن، ناامیدی و غمگین شدن

اختلالات جنسی: کاهش میل جنسی

توانایی شناختی: ناتوانی در تمرکز، مشکل در اجرای کارها، تاخیر در پاسخ

اختلالات خواب: بی خوابی، خواب بیش از حد، بی خوابی شبانه

مشکلات جسمی: خستگی، سردرد و ناراحتی‌های گوارشی

افکار و یا رفتارهایی مثل عدم علاقه در انجام کارها، خودکشی، مصرف بیش از حد نوشیدنی و مواد مخدر از دیگر مواردی است که ممکن است به سراغ شما بیاید.

علائم افسردگی در زنان

برخی از علائم افسردگی در زنان نیز شبیه به مردان است، اگرچه ممکن است در برخی موارد متفاوت باشد. برخی از نشانه‌هایی که ظاهر می‌شود شامل این موارد است:

• تحریک پذیری
  • حس پوچی، ناامیدی و اضطراب
  • عدم علاقه برای انجام فعالیت‌های روزانه
  • عدم تمرکز و یا کند صحبت کردن
  • تغییر در الگوی خواب مثل خواب زیاد یا کم
  • کاهش انرژی و خستگی بیش از حد
  • کاهش وزن، درد عضلانی

آیا کودکان نیز دچار افسردگی می‌شوند؟

از علائمی که کودکان با آن مواجه می‌شوند تحریک پذیری و عصبانیت بیش از حد است. ممکن است سریع‌تر ناراحت شوند و گریه کنند.

برخی از کودکان با حس بی لیاقتی و تکرار اینکه “من نمی‌توانم کاری را به درستی انجام دهم” ناامید می‌شوند. امتناع از مدرسه رفتن، منزوی شدن و دوری از دوستان، مشکل در تمرکز، تغییر نمرات و تغییر الگوی خواب از علائمی است که باید نسبت به آن‌ها هوشیار باشید.

عوامل زمینه ساز در بروز افسردگی

دلایل مختلف و متفاوتی وجود دارد که باعث بروز افسردگی می‌شود. برخی از علل شایع آن شامل این موارد است:

سابقه خانوادگی: اگر در خانواده شما سابقه افسردگی و اختلال خلقی وجود داشته باشد، با احتمال بیشتری در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارید.

رویدادهای کودکی: برخی از رویدادهایی که در کودکی رخ داده‌اند می‌تواند در واکنش‌های بدن شما در موقعیت‌های مختلف مثل ترس و استرس تاثیر بگذارند.

شرایط پزشکی: برخی از شرایط مثل اختلال در خواب، دردهای مزمن یا بیش فعالی می‌تواند در بروز علائم افسردگی موثر باشد.

مصرف مواد مخدر: مواد مخدر یا الکل از دیگر عواملی هستند که سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

آیا تست افسردگی ضرورت دارد؟

یک آزمایش خاص برای تشخیص علائم افسردگی وجود ندارد. با این حال مراقبت و پیگیری باعث می‌شود تا در صورت بروز اختلال روند درمان را سریع‌تر پیش بگیرید. برای تست افسردگی معمولا سوالاتی درباره موارد زیر پرسیده می‌شود:

• حالات روحی
  • روند الگوی خواب
  • میزان فعالیت
  • میزان اشتهای روزانه
  • نحوه تفکر

ممکن است افسردگی با دیگر مسائل سلامتی مرتبط باشد، به همین دلیل گاهی روانشناس بالینی در اصفهان پیشنهاد می‌کند تا معاینه‌های فیزیکی انجام شود. گاهی مشکلات تیروئید و کمبود ویتامین D باعث تحریک علائم افسردگی می‌شود.

نشانه‌های افسردگی را نادیده نگیرید و هر زمان که متوجه آن‌ها در خلق و خوی خود شدید با یک روانشناس خوب در اصفهان و یا یک درمانگر مشورت کنید.

علائم افسردگی در زنان

بهترین روش برای درمان افسردگی

بی توجهی به درمان افسردگی و زندگی با علائم آن دشوار است. به همین دلیل پیگیری روند درمان به افزایش کیفیت زندگی شما کمک می‌کند، از این رو بهتر است از یک روانشناس خوب در اصفهان مشورت بگیرید.

هرچند روانشناس به کمک روان درمانی به شما کمک می‌کند، اما در صورت نیاز به یک روانپزشک ارجاع داده می‌شوید تا با دارو درمانی بهبود یابید.

روش‌هایی که برای درمان و تغییر شیوه زندگی به کار گرفته می‌شود شامل موارد زیر است که با توجه به شرایط شما تجویز خواهد شد:

• داروهای ضد افسردگی
  • روان درمانی
  • نور درمانی
  • طب سوزنی یا مدیتیشن
  • ورزش

علاوه بر آن کسانی که الکل و مواد مخدر مصرف می‌کنند، با کاهش مصرف و ترک آن سریع‌تر بهبود می‌یابند.

روش‌های پیشگیری از افسردگی

راه قطعی برای پیشگیری از افسردگی شدید وجود ندارد، با این حال روش‌هایی وجود دارد که به افزایش کیفیت زندگی شما کمک می‌کند و همچنین باعث می‌شود تا موقعیت‌هایی استرس زای زندگی را بهتر مدیریت و کنترل کنید.

برخی از کارهایی که به شما کمک می‌کند شامل این موارد است:

• فعالیت‌های ورزشی
  • خواب منظم و کافی
  • کاهش و مدیریت استرس
  • ایجاد روابط قوی با دوستان

به یاد داشته باشید که کمک گرفتن از یک روانشناس خوب در اصفهان به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر به نتیجه مورد نظر خود برسید و با مشاهده علائم افسردگی قادر به پیگیری روند درمان آن باشید.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *