آشنایی با بیماری های قلبی و عروقی و بررسی علل آن

قلب به عنوان عضو حیاتی بدن انسان، در داخل قفسه سینه و پشت استخوان های جناغ قرار دارد. قلب دارای ۴ حفره شامل یک دهلیز و یک بطن در هر طرف می‌باشد.

قسمت راست قلب، خون بدون اکسیژن را دریافت می‌کند. این خون پس از عبور از دهلیز و بطن راست به داخل ریه ها پمپ می‌شود.

در قسمت چپ قلب، خون حاوی اکسیژن به دهلیز و بطن چپ وارد شده و سپس به داخل شریان اصلی آئورت پمپ می‌شود. خون حاوی اکسیژن از طریق عروق به بافت محیطی ارسال می‌شود.

نگاهی دقیق‌تر به بیماری های قلبی و عروقی

بیماری های قلبی و عروقی به اشکال مختلف وجود دارند که دلیل بسیار از این موارد، وجود پلاک در شریان ها می‌باشد.

تشکیل پلاک، عروق خونی را باریک تر نموده و موجب کاهش خونرسانی به بافت ها و اندام های بدن می‌شود.

عدم خونرسانی به قلب موجب حمله قلبی می‌شود همان طور که عدم خون رسانی به مغز موجب سکته‌ی مغزی می‌شود.

عوامل خطر در بیماری های قلبی و عروقی

• اختلال چربی خون
  • استعمال دخانیات
  • سابقه فامیلی
  • عدم تحرک
  • رژیم غذایی نامناسب
  • سن

علائم هشدار دهنده‌ی بیماری های قلبی و عروقی

• سرگیجه یا احساس سبکی سر
  • تعریق یا حالت تعریق
  • خستگی شدید یا غش کردن
  • درد یا فشار قفسه سینه
  • درد در یک یا هر دست، پشت، گردن، فک یا معده

دیابت و قلب

دیابت یکی از بزرگترین مشکلات سلامت در قرن ۲۱ است. می‌توان گفت بیماری های قلبی عروقی شایع ترین علت مرگ و میر و ناتوانی در میان افراد دیابتی می‌باشد.

ریسک بیماری های قلبی و عروقی در افراد دیابتی نوع ۲، دو برابر افراد غیر دیابتی می‌باشد که از نظر آماری ۵۰ تا ۸۰ درصد مبتلایان به دیابت در اثر عوارض قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

طول عمر افراد دیابتی که مشکل قلبی یا متابولیک نیز دارند، ۱۲ سال کمتر از افرادی است که فقط دیابت دارند.

اثر چاقی بر بیماری های قلبی و عروقی

بیماری-های-قلبی-عروقی

چاقی منجر به ایجاد رگه های چربی در عروق قلب و اترواسکروز می‌شود که این امر منجر به درگیری عروق کرونر قلب و خطر مرگ و میر می‌گردد.

چاقی با افزایش میزان بروز و شیوع فشار خون بالا، دیس لیپدمی و دیابت ارتباط دارد که خود اینها از عوامل خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می‌باشد

چاقی و مرگ ناگهانی قلب

هر چند نارسایی قلبی علت شایع مرگ در بیماران چاق مبتلا به ناراحتی قلبی می‌باشد، مرگ ناگهانی قلبی نیز در افراد چاق به ظاهر سالم گزارش شده است.

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد چاقی به طور غیر مستقیم و مستقیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد.

چاقی به ویژه از نوع مرکزی یا شکمی با افزایش احتمال بروز فشار خون بالا، بهم خوردن تعادل چربی های خون و دیابت همراهی دارد.

علت این مسئله می‌تواند به دلیل آریتمی قلبی یا همان اختلال عملکرد الکتریکی قلب در غیاب اختلال ساختمانی یا وجود علائم بالینی نارسایی قلب می‌باشد.

به طور کلی می‌توان گفت BMI پایین تر از ۲۵ با رعایت تحرک بدنی و رژیم غذایی سالم و پرهیز از رفتارهای غذایی پرخطر نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی خواهد داشت.

راه های کنترل بیماری های قلبی و عروقی

۱- کنترل قند خون

با کاهش ۱% هموگلوبین ای وان سی می‌توان ۱۴ % خطر سکته های قلبی را کاهش داد.

۲- کنترل چربی خون

کاهش دریافت چربی های اشباع، کلسترول و ترانس می‌توان انواع خطرهای مربوط به قلب و عروق را کاهش داد.

۳-کنترل فشار خون

حفظ فشار خون در محدوده کمتر از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه برای کاهش عوارض قلبی و عروقی توصیه می‌شود.

۴- تغذیه سالم

مصرف میوه، سبزیجات، حبوبات و غلات کامل و محصولات لبنی برای جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی توصیه می‌شود.

۵- ورزش منظم

۱۵ دقیقه ورزش متوسط تا شدید در هفته باعث جلوگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی می‌شود. (سه بار در هفته)

۶- کاهش وزن

۵-۱۰% کاهش وزن، سبب کاهش ریسک فاکتور های بیماری های قلبی می‌شود.

۷- ترک دخانیات

توصیه های مفید برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی

محدودیت دریافت سدیم(کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز)

استفاده از سبزیجات معطر و آبلیمو تازه بجای نمک برای طعم دار کردن غذا

دریافت ۳ تا ۵ واحد از گروه میوه ها و سبزیجات(با تاکید بر مصرف میوه ها و سبزی های رنگی و حاوی فیبر)

دریافت ۳ تا ۴ وعده غلات و حبوبات در هفته که بهتر است این غلات از نوع سبوسدار باشد.

دریافت ۴ انس ماهی(معادل ۲ بار مصرف ماهی) در طول هفته و استفاده از مغزیجاتی مثل گردو، روغن کانولا و سبزیجاتی مثل خرفه.

دریافت ۲ تا ۳ واحد لبنیات کم چرب به صورت روزانه.

بیماری های قلبی عروقی شایع ترین بیماری در دهه اخیر می‌باشد که شناخت آن باعث جلوگیری از بروز انواع بیماری های قلبی عروقی می‌باشد.

توجه به تغذیه سالم و جلوگیری از مصرف دخانیات باعث می‌شود سایر عوامل بروز بیماری های قلبی مانند فشار یا چربی خون بالا نیز کنترل شود.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.قسمتهای مورد نیاز علامت گذاری شده اند *