کمبود آهن بدن
کمبود آهن دارید؟
تیر 13, 1398
میزان کلسترول
با میوه به جنگ کلسترول بروید!
تیر 16, 1398

مصرف قلیان و سیگار

قلیان نکشید!

مصرف قلیان و سیگار و هرگونه دخانیات نقش بسیار منفی و مخربی در سلامت افراد دارد. به صورت پزشکی و کاملا اثبات شده است که مصرف دخانیات در ابتلا به سرطان و بیماری های ریه مهم ترین عامل است. علاوه بر نقش دخانیات در ابتلا به سرطان, استفاده از آن به صورت دسته جمعی و مشترک, چه در منازل و چه در قهوه خانه ها نیز مشکلات و بیماری های متفاوتی در فرد ایجاد می کند. ویروس ها و میکروب های بیماری زا به راحتی از طریق قلیان قابل انتقال هستند.

اپستن بار ویروس

یکی از بیماری هایی که این چند سال در میان افراد کشور رایج شده است بیماری ناشی از این ویروس است. علائم این بیماری گلو درد شدید, سرفه های شدید و مقاوم, تب و لرز, و ایجاد عفونت روی سطح لوزه ها و غدد لنفاوی است. بسیاری از افراد بعد از یک یا دو هفته استفاده از قلیان ممکن است دچار این بیماری شوند.

سر مکش یک بار مصرف تاثیری ندارد.

لازم است بدانید که استفاده از سر مکش های پلاستیکی یکبار نمی توانند از انتقال بیماری جلوگیری کنند. در واقع فرد آلوده حتی با یک پک می تواند ویروس یا باکتری را به داخل محفظه قلیان منتقل کند. دمای خنک محفظه آب قلیان موجب می شود که عوامل بیماری زا بتوانند در آن زنده باقی بمانند. و بعد از آن به راحتی به فرد دیگری منتقل شوند.

انتقال سل با قلیان

تقریبا تمام بیماری های تنفسی به راحتی می توانند از طریق استفاده از قلیان منتقل شوند. سل نیز می تواند به راحتی از طریق استفاده مشترک از قلیان منتقل شود. احتمال بروز این بیماری در افرادی که سیستم ایمنی بدنی ضعیفی دارند بسیار بیشتر از دیگران است.

فرد مبتلا به سل پس از انجام آزمایشات و تشخیص بیماری باید به مدت حداقل 6 ماه از داروی تجویزی پزشک استفاده کند. علائم این بیماری تب, سرفه, تعریق, خلط عفونی اشاره کرد.

استفاده از شیر در قلیان و احتمال رشد باکتری

بعضی افراد معتقدند که استفاده از شیر به جای آب می تواند از انتقال آلودگی ها جلوگیری کند. این باور نه تنها اشتباه بلکه کاملا متضاد است. در واقع شیر محیط بسیار مناسبی برای رشد و بقای ویروس و باکتری است. بنابر این استفاده از شیر به جای آب نه تنها از بروز و انتقال بیماری جلوگیری نمی کند بلکه این احتمال را افزایش می دهد.